Hydratatie


Individuele verschillen in de genen, het dieet en de omgeving maken het moeilijk om één enkele oplossing voor het vochttekort te ontwikkelen die voor iedereen geschikt is. Het is natuurlijk ook zo dat de huid zelf het grootste potentieel heeft om het vochtpeil te verbeteren of op niveau te houden. De kunst bestaat erin te begrijpen hoe je met de huidcellen moet communiceren opdat ze zelf  voor een betere vochtigheidsgraad zorgen.
 
Water is het medium dat ervoor zorgt dat signalen in de huid doordringen en dat communicatie tussen cellen en de rest van het lichaam mogelijk maakt. Het is ook het transportmedium voor voedingsstoffen en voor de afvalstoffen van het lichaam. Elke cel en elk weefsel heeft een optimale hoeveelheid water nodig om zo goed mogelijk te functioneren. Het is dankzij het natuurlijke vocht in onze huid dat deze fris en gezond oogt en aanvoelt.
 
De gebruikelijke manier om de huid vochtig of gehydrateerd te houden is het aanbrengen van een moisturiser. Dat is meestal een laag vetmoleculen (lipiden) die gewoon het huidoppervlak bedekt en het vocht verhindert om via de huid te verdampen. De huid zou het water veel beter kunnen vasthouden mochten er lipiden of vetmoleculen tussen de cellen in de bovenste huidlagen aanwezig zijn. En uiteraard zitten deze moleculen normaalgezien in de huid. Spijtig genoeg gaat de kwaliteit van deze moleculen achteruit wanneer de huid niet goed gevoed wordt met vitamines. Dus...
 
Drink meer water. Circa 50 procent van ons lichaam bestaat uit water en we verliezen gemiddeld ongeveer een liter water per dag door te spreken, te zweten, te urineren en te verteren. "De gemiddelde volwassene zou ongeveer twee liter water per dag moeten drinken", zegt Environ Medisch Adviseur, Dr Ernst Eiselen. Gefilterd water is het best. Denk eraan, thee en koffie drogen allebei de huid uit - beperk je consumptie tot twee koppen per dag. Wanneer je een kop nuttigt, drink dan daarna een glas water.
 
Eet omega 3. De juiste vetten kunnen je huid letterlijk van binnenuit hydrateren. Omega 3 wordt omgezet in eicosapentaeenzuur (beter bekend als EPA), dat ontstekingsremmend werkt en het vochtgehalte van de huid verbetert. Omega 3 vind je in lijnzaad, walnoten, pompoen en vettige vis, zoals zalm.
 
Kies de juiste moisturiser. Een goede, voedende moisturiser is cruciaal om dehydratatie te voorkomen. "De beste moisturiser is  een product dat genoeg vitamine A en antioxidanten bevat om de huid te helpen bij de productie van voldoende ceramidemoleculen. Ceramiden helpen de huid bij de regulering van haar eigen afdichtingslaag", zegt Eiselen. Moisturisers die je huid gewoon zacht laten aanvoelen en lekker laten ruiken zullen zelden meer doen voor je huid.
Breng je moisturiser 's morgens en 's avonds aan. 's Nachts hydrateren is belangrijk, want huidcellen herstellen 's nachts. Ze regenereren en herstellen celbeschadiging terwijl ze vrije radicalen afbreken en collageen produceren. Een kwalitatieve moisturiser beschermt je huid tegen beschadiging van buitenaf, voedt je huid, voorkomt vochtverlies en vertraagt hierdoor het verouderingsproces.

 

Dit kan ook interessant voor je zijn...


Dual Action Pre-Cleansing Oil
Dual Action Pre-Cleansing Oil
Hydrating Clay Masque
Hydrating Clay Masque
Vita-antioxidant AVST 1
Vita-antioxidant AVST 1
Vita-antioxidant AVST GEL
Vita-antioxidant AVST GEL
Focus Hydrating Serum
Focus Hydrating Serum
Super Moisturiser+
Super Moisturiser+